افتتاحیه چهارمین کنفرانس بین المللی حقوق ساخت برگزار شد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ مراسم افتتاحیه چهارمین کنفرانس بین المللی حقوق ساخت، با حضور دکتر عباسى اصل معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهر سازى، دکتر شاکری، نماینده مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان و با استقبال دانشگاهیان و فعالان این حوزه، در روز چهارشنبه 11 بهمن 1402 در پردیس ولیعصر (عج) دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شد.
 
دکتر شاهانی: حق مردم است که در خانه‌هایی با فرهنگی ایرانی زندگی کنند.
 
دکتر امیررضا شاهانی، رئیس دانشگاه ضمن خیر مقدم به میهمان، مدعوین و حضار و تبریک دهه فجر گفت: حقوق یک بحث متقابل دوطرفه است، آیا انسان حقوق خود را میشناسد؟ و یا چگونه با آن آشنا شد؟
شاهانی ضمن بیان خاطره ای از ملاقات با یکی از علما به نقل از ایشان گفت: اصل حقوق از طرف خداست...
و با اشاره به آیه "یا ایها الذین امنوا اذا تداینتم بدین الی اجل مسمی فاکتبوه (بقره/282)" ادامه داد: در تعالیم دینی و قرآن و رساله حقوق امام سجاد (علیه السلام) حقوق به سه دسته تقسیم میشود: حق الله، حق الناس و حق به نفس، با این وصف امیدوارم در دانشگاهها و پایگاههای علمی بیشتر به مباحث حقوقی پرداخته شود.
ایشان افزود: مباحثی در حقوق ساخت وجود دارد که طبیعتا شما به آن خواهید پرداخت، اما چیزی که من (در این سخنرانی) به آن میپردازم، حقوق مردم است، بالاخص که در حال حاضر به سمت آپارتمان سازی و انبوه سازی رفته، و حق مردم کمتر در نظر گرفته میشود، خانه ای که مردم میخرند شناسنامه ندارد، البته در برنامه هفتم مجلس تصویب شد، اما باید مردم در مورد آن بدانند.
یک بحث دیگر حقوق همجواری در آپارتمان هاست که باید رعایت شود.
رئیس دانشگاه با اشاره به وسعت ایران اسلامی‌ گفت: با توجه به وسعت ایران ای کاش به سمت وسعت ارضی که در فرهنگ ایرانی است، میرفتیم، واقعیت این‌ است‌ که آپارتمان با فرهنگ ایرانی تضاد دارد و آن روح را ندارد.
به هر حال باید در جریان حقوق ساخت، بیش از پیش به حقوق مردم و مسئولیت اجتماعی سازندگان توجه شود، این حق مردم است که در خانه‌هایی که با فرهنگی ایرانی مطابقت دارد، زندگی کنند.
شاهانی در پایان‌گفت: امیدوارم در چنین کنفرانسهایی موضوعات مورد اشاره بنده، مشمول پنل های متفاوت و خاص باشند، بنابراین در این جلسات مسئولیت اجتماعی نباید فراموش شود.
 
دکتر شاکری: اتفاقات خوبی در سه حوزه مسکن، توسعه مهندسی و توسعه مالی در مصوبات مجلس رخ داده است.
 
دکتر اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس و رئیس شورای سیاستگذاری کنفرانس ضمن تقدیر و تشکر از کلیه افرادی که در این کنفرانس زحمت کشیده‌اند و حضور داشتند و همچنین با نزدیک شدن به ایام دهه فجر، یاد شهدا و امام شهدا را گرامی داشته و گفت: حضور اعضای بسیار ارزنده ای از عزیزان برجسته حقوق ساخت در شورای سیاست گذاری نشان دهنده توجه خوب این سند به احداث این موضوع است.
وی گفت: اتفاقات خوبی در کشور رخ داده است، برنامه هفتم توسعه تصویب شده است یکی از قسمت‌های مهم این برنامه صنعتی است که شما در آن فعال هستید، در سه حوزه مسکن، توسعه مهندسی و توسعه مالی که حدود 20 حکم تصویب شده است، ایشان خبرهای خوبی در ارتباط با افزایش درآمدهای مستمری کارمندان، حق عائله مندی وحق اولاد دادند.
 
دکتر عباسی: جامعه دانشگاهی باید به سمت نگرش چند بعدی برود.
 
دکتر عباسى اصل معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهر سازى، در ابتدای سخنانش گفت: این معظلی است، در ایران که بدانیم چرا مسائل ما حل نمی‌شود. دانشجویان ما در دانشگاهها به صورت تک دیسیپلین (تک بعدی) تحصیل می‌کنند و دکترای آن رشته را نیز می‌گیرند و وارد مسائلی می‌شوند که مولتی دیسیپلین (چند بعدی) است. از این حیث این همایش که هم بحث ساخت، حقوق و نیز پیگیری قرارداد را دارد بسیار مورد اهمیت وبا ارزش است.
ایشان در ادامه گفت: ما باید جامعه نگری را در بین مهندسین جلو ببریم یعنی مهندسین ما باید هم حقوق بدانند هم اقتصاد و هم تامین مالی، آنچه که در اقتصاد تامین کننده قرارداد است اقتصاداست و اقتصاد نیز براساس تقسیم کار جلو می‌رود و تقسیم کار نیز بر اساس قرارداد.
در واقع کشوری پیشرفته است که دارای قراردادهای پیشرفته باشد، پیشرفتگی کشور در نوع قراردادهایش است.
عباسی گفت: خواهشی که از اساتید و رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی دارم این است که فضا را باز نگه دارند و به سمت جامعه نگری مولتی دیسیپلینی هدایت کنند، تک دیسیپلینی در کشور بسیار زیاد است و افرادی که جامع باشند و مسائل را با محیط دیسیپلین می‌بینند بسیار در کشور کم شده اند و تا زمانی که این فقدان را در بحث آموزش حل نکنیم مسائل در کشور حل نمی‌شود.
وی گفت: فقدان رشته‌های مولتی دیسیپلین را در رشته‌های ارشد و دکترا داریم و بسیاری از سرفصل‌های رشته‌های مختلف در دنیاست که به شکل مولتی دیسیپلین هستند که در ایران وجود ندارد در دنیا رشته‌های مولتی دیسیپلین وجود دارد که هم حقوق، اقتصاد و علوم سیاسی را همزمان با هم آموزش می‌دهند ودر زمانی که می‌خواهند حکمی را تصویب کنند لازم نیست که تیمی تشکیل دهند که همه این‌ها را بدانند و خود فرد آگاهی کامل نسبت به تمام این سه بحث را دارد و مسائل را به راحتی حل می کند.
 
دکتر عباسیان جهرمی: هدف اصلی ما از برگزاری کنفرانس حقوق ساخت، اشاعه حقوق ساخت و حل معضلات حقوق ساخت است.
 
دکتر عباسیان جهرمی دبیر چهارمین کنفرانس بین‌المللی حقوق ساخت نیز با حضور برخط و ضمن خیر‌مقدم به حضار و تشکر از حمایت مسئولان دانشگاه و دیگر دستاندرکاران در ابتدای جلسه گفت: طبق ساختاری که در تمام ادوار گذشته داشته ایم، پنلهایی را برای سالن پیشبینی کرده ایم و در موضوع حقوق ساخت نیز کارگاههای آموزشی با هدف آموزش برگزار خواهد شد.
در هر کنفرانس پیرامون یک موضوع خاص برنامه داشته ایم که محور اصلی بوده، امسال نیز با چهار محور "قوانین و مقررات، قراردادها و تعهدات، حل و فصل اختلافات و رویکرد حقوقی فناوری‌های نوین در صنعت ساخت" برگزار خواهد شد.
عباسیان در مورد هدف این کنفرانس گفت: هدف اصلی ما از برگزاری کنفرانس حقوق ساخت، اشاعه حقوق ساخت و حل معضلات حقوق ساخت است.
وی افزود: ما تلاش کرده‌ایم‌ نسبت به دوره‌های قبل ارتقاء پیدا کنیم و با حضور متخصصان و کارشناسان حقوق ساخت، با بررسی چالش‌های موجود از زوایای مختلف، به بررسی راهکارهای متنوع بپردازیم.
عباسیان با توضیح فوق به معرفی مسابقه ملی حقوق ساخت پرداخت و گفت: مزیت اصلی مسابقه ملی حقوق ساخت، مطرح شدن برگزیدگان در سطح کشور و شاخص شدن آن‌ها در حوزه حقوق ساخت به همراه توسعه شبکه حرفه‌ای در بین سازمان‌ها و شرکت‌های فعال در این حوزه خواهد بود.
عباسیان جهرمی در پایان از حمایت‌های بی دریغ رئیس دانشگاه، دکتر شاهانی و دکتر وفایی بعنوان رئیس دانشکده عمران و دیگر حامیان و دستاندرکاران این کنفرانس تقدیر و تشکر‌ کرد.
 
قابل ذکر است این کنفرانس در روزهای 11 و 12 بهمن ماه در پردیس حضرت ولیعصر (عج) دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی برگزار میگردد.
 
 
 
 
تاریخ:
1402/11/11
تعداد بازدید:
2152
امتیازدهی
میانگین امتیازها:3 تعداد کل امتیازها:7
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الكترونيكي شما
شماره تلفن
توضيحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
كد امنيت
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي ميباشد.