مراسم بزرگداشت روز دانشجو برگزار شد

مراسم بزرگداشت روز دانشجو با حضور فعالان دانشجویی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، مراسم بزرگداشت روز دانشجو، سه‌شنبه 14 آذر 1402 در پردیس حضرت ولیعصر (عج) دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شد.
در این مراسم دکتر امیررضا شاهانی، همراه با اعضای هیأت رئیسه مشترک دانشگاه با دانشجویان دیدار کردند.
دکتر شاهانی ضمن تبریک روز دانشجو و بزرگداشت نام و یاد شهدای دانشجو، استکبار ستیزی و مبارزه با ظلم را ویژگی بارز دانشجویان کشور عنوان کرد و گفت: دانشجویان ما دارای روحیه استکبارستیزی و مبارزه با ظلم هستند. این را بر مبنای شناختی که از جوانان دارم و آمارهای معتبری که وجود دارد میگویم. این روحیه علاوه بر دانشجویان، میان آحاد جامعه نیز وجود دارد.
وی در ادامه بخشی از اقداماتی که از شروع دوره مسئولیت خود در دستور کار قرار داده است را ذکر نمود و گفت: در مدت تقریباً 5 ماهی که مسئولیت دانشگاه برعهده ما قرار گرفته‌، در وهله اول سعی کردیم نظم و انضباط در دانشگاه برقرار شود چرا که رشد و تعالی هر جامعه‌ای در گرو برقراری نظم است.
 
 
دکتر شاهانی ادامه داد: بعد از تابستان که کلاس‌ها دایر شد سعی کردم به میان دانشجویان بروم و حرف‌هایشان را بشنوم. حضور در خوابگاه‌های مختلف و شنیدن نقطه نظرات دانشجویان از اقداماتی بود که در این راستا انجام شد.
دکتر شاهانی اظهار کرد: در زمینه‌های رفاهی و دانشجویی نظیر تغذیه و تجهیز خوابگاه‌ها نیز برنامه‌ریزی‌هایی انجام گرفته و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.
وی در ادامه از تأمین بودجه برای تهیه امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی خبر داد و گفت: در چندماه اخیر در حوزه پژوهش و فناوری نیز قراردادهایی با مؤسسات و ارگان‌های مختلف منعقد شده است؛ به عنوان نمونه قرارداد بی سابقه‌ای به مبلغ 500 میلیارد تومان با معاونت علمی ریاست جمهوری بسته شده که قرار است صرف امور فناورانه و دانش بنیان شود. همچنین قراردادی با مؤسسه تحقیقات دفاعی نیز منعقد کردیم که ارزش آن حداقل 10 میلیارد تومان است.
دکتر شاهانی همچنین از تدوین شیوه‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌هایی در خصوص فعالیت‌های ورزشی و اردوهای تفریحی خبر داد و گفت: در فضایی که خیلی‌ها سعی میکنند ناامیدی را بین دانشجویان ترویج کنند ما ایجاد نشاط را در فضای دانشگاه در دستورکار قرار دادیم.
وی در انتها با تاکید بر اینکه دانشجویان باید دانشگاه را خانه خود و اهالی آن را خانواده خود بدانند گفت: امیدواریم با کمک شما دانشجویان بتوانیم به مشکلات موجود رسیدگی کنیم و تراز دانشگاه را بالا ببریم.
در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین طهماسبی، نماینده نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه روی صحنه حضور یافت و با دانشجویان سخن گفت.
حجت‌الاسلام والمسلمین طهماسبی اظهار کرد: ایام دانشجویی یک فرصت بی‌بدیل در عمر انسان است. تحولات مهم در حوزه اعتقادات، باورها و حتی ظاهر انسان و انتخاب مسیر آینده او در دوره دانشجویی رخ می‌دهد.
 
طهماسبی دوره دانشجویی را فرصتی گذرا برای رشد علمی، معرفتی و اخلاقی دانست و گفت: طبق روایات، مهمترین کاری که در عالم داریم آن است که خود را بسازیم. بخش بزرگی از این خودسازی در دانشگاه اتفاق می افتد.
وی در ادامه دانشجویان را به توجه به معنویت و نام و ذکر خداوند دعوت نمود و گفت: طبق فرموده رهبر انقلاب معنویت، خلأ دنیای امروز است. هرچه انسان به سوی مسائل دنیوی حرکت کرده، احساس پوچی درونی او نیز بیشتر شده است.
طهماسبی با تأکید بر اهمیت نقش تشکل‌ها، کانون‌ها و انجمن‌های دانشجویی اظهار کرد: کسانی که در چنین جمع‌های دانشجویی هستند انتظار از آنان بیشتر است و باید پیش قراول حرکت‌های دانشجویی باشند.
وی در ادامه کسب مهارت کار گروهی را از جمله آثار و نتایج فعالیت‌های دانشجویی دانست و افزود: انصاف، پاکی، حق طلبی، آرمان‌گرایی و آزادگی مواردی هستند که باید در حین فعالیت‌های دانشجویی تمرین و در دانشجویان تقویت شوند.
نماینده نهاد رهبری در ادامه دانشجویان را به عدم تاثیرپذیری از جوّ و زودباور نبودن توصیه کرد و گفت: یکی از اقدامات برخی رسانه‌ها ایجاد کینه‌های مختلف قومی، مذهبی، خانوادگی و..‌. است. آنها برای این کینه‌توزی‌ها برنامه‌ریزی کرده‌اند اما ما باید به توصیه قرآن که مومنین را به برادری و انس با یکدیگر تشویق میکند عمل کنیم و فضای صمیمانه دانشجویی را بار دیگر در دانشگاه احیا کنیم.
پس از سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین طهماسبی، نوبت دانشجویان و نمایندگان تشکل‌ها بود که پشت تریبون حاضر شوند و سوالات و دغدغه‌های خود را در حضور مسئولین دانشگاه مطرح کنند.
 
 
در ابتدا نماینده انجمن‌های علمی، از فقدان دسترسی انجمن‌های علمی به مسئولین مربوطه گله کرد و گفت به جای جلسات غیر رسمی تحت عنوان دیدار صمیمانه و... بهتر است جلساتی به شکل رسمی و با حضور مسئولین دانشگاه برگزار شود.
 
در ادامه نیز دبیر کانون موسیقی پشت تریبون رفت و اظهار کرد: ما به عنوان کانون‌های فرهنگی، وظیفه ایجاد بستر فعالیت‌های غیر درسی برای دانشجویان را به عهده داریم و تلاش میکنیم به هویت سازی دانشجویان کمک کنیم که البته در این راه با موانعی مواجهیم.
وی در ادامه از مجوز نداشتن کانون موسیقی برای برگزاری برنامه‌های مستقل انتقاد کرد و گفت: موسیقی در جای جای زندگی ما و نیز در جامعه حضور پررنگ دارد؛ در فرهنگ ما سرود ملی و قرآن با موسیقی عجین است. بنابراین لازم است موسیقی در دانشگاه به عنوان یک فعالیت فرادرسی به صورت مستقل امکان فعالیت داشته باشد.
 
پس از صحبت‌های نماینده کانون‌ها، یکی از دانشجویان حاضر پیشنهاداتی را مطرح نمود و گفت: در حال حاضر بستری وجود ندارد که دانشجویان بتوانند نتایج جلسات با مسئولین را رصد کنند. میتوان از دانشجویان فعال و توانمند در این راستا استفاده نمود. وی همچنین بهره‌گیری از دانشجویان تحصیلات تکمیلی را به عنوان راهکاری جهت بهبود روابط دانشگاه با صنعت عنوان کرد و ادامه داد: حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی در کنار مقاطع کارشناسی در خوابگاه چالش آفرین است. تقاضا داریم ساختمانی جداگانه به این دانشجویان اختصاص یابد.
 
در ادامه مراسم نوبت به نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه رسید تا به طرح سوالات و دغدغه‌های خود بپردازد.
 
وی با یادآوری سخنان رهبر انقلاب درباره اهمیت وجود بینش سیاسی در دانشجویان گفت: جای خالی فعالیت‌های سیاسی در دانشگاه احساس میشود. دانشگاه محلی است برای تضارب آرا و مطرح نمودن ایده‌های متنوع. باید بستر چنین فعالیت‌هایی فراهم شود.
نماینده بسیج دانشجویی همچنین در ادامه از وضع نامناسب رفاهی پردیس شهید رضائی نژاد نظیر حمل و نقل نامناسب، کیفیت پایین غذا و خوابگاه و... انتقاد کرد.
وی همچنین خطاب به دانشجویان اظهار کرد: ما متعلق به یک خانواده‌ایم و با وجود سلایق متنوع و گوناگون، یک رویا و آرمان مشترک داریم که همان ایران پیشرفته و آباد است. باید این تنوع ها را به رسمیت شناخت و محیط را برای گفت و گو و تضارب آرا و اندیشه ها مهیا نمود.
در ادامه نماینده‌ای از میان کانون‌های دانشجویی نیز پشت تریبون رفت و ضمن انتقاد از عدم تخصیص بودجه به فعالیت‌های فرهنگی گفت: ما از طرف تشکل‌ها، کانون‌ها و انجمن‌ها، خواستار برگزاری جلسه‌ای جداگانه با مسئولین دانشگاه جهت مطرح نمودن مشکلات و طرح ایده‌ها هستیم.
پس از طرح سوالات و دغدغه‌ها از سوی دانشجویان نوبت به مسئولان دانشگاه رسید که پاسخگوی موضوعات مطرح شده باشند.
 
 
 
 
دکتر شاهانی رئیس دانشگاه از برگزاری جلسه جداگانه با کانون‌ها، انجمن‌ها و تشکل‌ها استقبال کرد و گفت: با وجود مشغله‌های زیاد، امیدواریم بتوانیم این جلسات را به شکل مستمر برگزار کنیم.
وی در ادامه از برگزاری تریبون‌های آزاد و کرسی‌های آزاداندیشی نیز استقبال کرد و گفت: اگر تضارب آرا در چارچوب قانون و اخلاق صورت بگیرد، دلیلی برای جلوگیری از آن وجود ندارد.
دکتر شاهانی در پاسخ به انتقادات مطرح شده توسط نماینده کانون موسیقی نیز اظهار کرد: ما مخالف موسیقی نیستیم و حتی از موسیقی فاخر استفبال هم میکنیم. اما برگزاری کنسرت به معنای اختلاط و زیر پا گذاشتن حدود شرعی پذیرفته نیس ت. درباره برگزاری برنامه به شکل مستقل توسط کانون موسیقی هم بررسی‌های لازم در آیین نامه به عمل خواهد آمد تا بتوان در چارچوب قانون و حدود شرعی فعالیت‌های کانون موسیقی را احیا نمود.
رئیس دانشگاه همچنین درباره به کارگیری دانشجویان در فعالیت‌های مختلف و ایجاد محیطی با نشاط توسط آنان گفت: دانشجویان ما دارای پتانسیل بالایی هستند؛ بارها دیده‌ام که با عشق و علاقه و بدون چشمداشت در فعالیت‌های دانشگاهی مشارکت میکنند. نمونه آن را در کنفرانس مواد و متالورژی شاهد بودیم. امیدواریم این همکاری‌ها ادامه یابد و شما دانشجویان به ما در بانشاط کردن محیط دانشگاه کمک کنید.
دکتر شاهانی در پاسخ به انتقاداتی که درباره عدم اختصاص بودجه به فعالیت‌های فرهنگی مطرح شده بود نیز اظهار کرد: طبق مصوبه وزارت علوم 5 درصد بودجه دانشگاه باید به مباحث فرهنگی اختصاص یابد. با وجود همه مضیقه‌هایی که در امر بودجه با آن مواجه هستیم سعی میکنیم سهمی را هم به فعالیت‌های فرهنگی اختصاص دهیم.
ریاست دانشگاه در ادامه با تاکید بر لزوم بهبود ارتباط دانشگاه با صنعت گفت: درحال حاضر اساتیدی داریم که در حوزه صنعت فعال‌اند و دانشجویان را نیز درگیر این فضا کرده‌اند. ایده ما این است که پروژه هایی بیاوریم که دانشجویان و به ویژه انجمن‌های علمی بتوانند در آن‌ها شرکت کنند.
وی همچنین به تخصیص بورسیه صنعت و اشتغال دانشجویان در برخی شرکت‌ها نظیر سایپا و نیز دانشگاه فرهنگیان اشاره نمود.
رئیس دانشگاه درباره مشکلات مطرح شده در خصوص پردیس شهید رضائی نژاد نیز اعلام کرد: برای این پردیس به شکل ویژه برنامه داریم و بودجه‌ی ویژه‌ای نیز به تجهیز آن اختصاص داده‌ایم.
دکتر شاهانی در ادامه از تاسیس معاونت فناوری و دانش بنیان در دانشگاه خبر داد و گفت: ما اولین دانشگاهی هستیم که مجوز تأسیس این معاونت را به دست آورده‌ایم اما هنوز برخی زیرساخت‌ها را از جمله پارک علم و فناوری در اختیار نداریم که البته تأسیس آن را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم.
در ادامه‌ی این دیدار، دکتر رضا رمضانیان معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه به برخی انتقادات فرهنگی و دانشجویی مطرح شده پاسخ داد و گفت: در آغاز ترم رسیدگی به برخی از معضلات رفاهی و دانشجویی وقت و انرژی زیادی از ما گرفت. از تمامی تشکل‌ها و کانون‌های فرهنگی عذرخواهی میکنیم و امیدواریم در ادامه بتوانیم وقت بیشتری برای حل دغدغه‌های فرهنگی آنان در نظر بگیریم.
 
وی ادامه داد: در بازدید از خوابگاه‌ها انتقاداتی مطرح شد که نیاز به برنامه‌ریزی و پیگیری دارد. امیدواریم با احیای فعالیت‌های فرهنگی بتوانیم محیطی بانشاط را در دانشگاه محقق کنیم.
در انتهای مراسم نیز از کانونها، انجمن ها و نشریات برگزیده به شرح ذیل تقدیر شد:
- آقای ماکان اتفاق، دبیر انجمن علمی شیمی
- آقای کسری پهلوانی، دبیر انجمن علمی صنایع
- آقای البرز بهرامی، دبیر کانون قرآن و عترت
- خانم مریم رضوی، دبیر کانون فرهنگ و ادب
- خانم هدیه حبیب الهی، مدیر مسئول نشریه اکسیر
- خانم ملیحه ملکی، مدیر مسئول نشریه تلنگر
- آقای سید علی تولیت، مسئول بسیج دانشجویی
- آقای پویا محمودی، مسئول جامعه اسلامی دانشجویان
 
 

تاریخ:
1402/09/16
تعداد بازدید:
2393
امتیازدهی
میانگین امتیازها:4 تعداد کل امتیازها:1
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الكترونيكي شما
شماره تلفن
توضيحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
كد امنيت
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي ميباشد.