دوازدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی مواد و متالورژی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ دوازدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی مواد و متالورژی (iMat 2023)، 7 و8  آذر 1402 توسط انجمن مهندسی متالورژی و مواد ایران و با همکاری دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی برگزار گردید.

دکتر شاهانی رئیس دانشگاه ضمن عرض تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و خوش آمدگویی به حضار و پس از ابراز خرسندی از میزبانی دوازدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی مواد و متالورژی گفت: کنفرانس‌ها محل بسیار خوبی است برای ارتباط گرفتن صنعت و دانشگاه با یکدیگر، کنفرانس‌ها باید محلی باشد تا صنایع بتوانند پتانسیل‌های دانشگاه را شناسایی کنند. دانشگاه ها باید بتوانند دستاوردهای تحقیقاتی و فناورانه ای به صنایع ارائه دهند تا اسباب آشنایی بیشتر با مجموعه‌های صنعتی شوند.

شاهانی بیان کرد: باید در کشور به این سمت برویم که این همایش‌ها محل تبادل بین صنعت و دانشگاه باشد، ما در حوزه صنعت معضلاتی داریم، همانطور که می‌بینیم مردم کشورمان به هر دلیلی از صنعت خودروسازی راضی نیستند و واقعیت این است که محصولات خودروسازی در شأن کشور و مردم نبوده است. آنها می گویند کشوری که صنایع پیشرفته در حوزه دفاعی و نظامی دارد چطور می شود که وضعیت خودروسازیش اینطور باشد، این‌ها باید در جلساتی آسیب شناسی شود.

رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی گفت: تولید کننده باید در کنار فعالیت‌های اقتصادی به مباحث ملی و وطن دوستانه هم توجه داشته باشد با این وجود نخبگان وطن دوست ما برای رشد اقتصادی در میهن خودمان خواهند ماند و تلاش خواهند کرد.

شاهانی در ادامه گفت: این کنفرانس‌ها می‌توانند محلی برای ارتباط دانشگاه با صنعت باشند و از سویی حضور صنعت در این کنفرانس‌ها می‌تواند باعث جذب نخبگان در صنعت شود.

شاهانی ضمن اشاره به قرارداد دانشگاه با سایپا در راستای بورسیه دانشجویان گفت: چنین قراردادهایی فرصت‌های بسیار خوبی برای جذب نخبگان در صنعت هستند لذا بناست در راستای حل مشکلات صنعت راهکارهایی ارائه دهیم و برنامه‌ریزی‌هایی داریم، ما اولین دانشگاهی هستیم که در هیات امناء مجوز تاسیس معاونت فناوری و دانش بنیان را گرفته ایم و فرصت‌های خوبی برای اصلاح مسائل دانش بنیان و فناورانه داریم.

دکتر شاهانی در پایان به امضای توافقنامه ایی ما بین دانشگاه و معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با موضوع دستیابی به مرجعیت علمی، توسعه علم و دستاوردهای علمی فاخر، توسعه فناوری و تجاری سازی محصولات دانش بنیان و فناوران، جذب نخبگان و توسعه زیرساخت‌های آزمایشگاهی و پارک علم و فناوری اشاره کرد.

وی در پایان گفت: ان شاءالله این کنفرانس بابی باشد برای گشایش این بست ها

در ادامه مهندس تیموری مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا ضمن عرض تسلیت ایام فاطمیه گفت: در این 30 سالی که در صنعت خودرو کار می‌کنم و نزدیک به دو سالی است که به عنوان مدیرعامل انتخاب شده ام چیزی که باعث شد ما را در شرایط سخت و بحرانی که در سال 1400 داشتیم به یک سمت بهبود بدهد رویکرد اقتصاد مقاومتی بود که مقام معظم رهبری در سال 89 مطرح کرد و ضعف ما این بود که نتوانستیم از اقتصاد مقاومتی استفاده بکنیم، اقتصاد مقاومتی در سال‌هایی که تعریف کردیم ریسک کالا و اجزای کالا در مقابل با تهدیدهای خارجی بود.

تیموری گفت: اقتصاد خودرو بخش بزرگی از جریان اقتصادی دنیا را به خود اختصاص داده است. که حدود 30 میلیارد دلار حجم اقتصاد خودرو در دنیاست و 60 میلیون نفر مستقیم اشتغال زایی دارد و از آن صنایعی است که بالای 60 درصد اتوماسیون دارد.

مدیرعامل سایپا در پاسخ به فرمایش دکتر شاهانی که فرمودند چرا دانشجویان و فارغ التحصیلان جذب بنگاه‌های خارجی می‌شوند گفت: وقتی سطح تکنولوژی در صنعت خودرو در دنیا افزایش پیدا می‌کند دیگر نیازی به نیروی کارگر وجود ندارد و به نیروی مهندس نیاز است.

وی در مورد مهاجرت نخبگان گفت: کانال‌های جذب بنگاه‌های خارجی متاسفانه رایگان و بدون پرداخت هزینه به کشور، نخبگان ما را جذب می‌کنند و نخبه‌های ما جذب بنگاه‌های اقتصادی دنیا می‌شوند.

تیموری گفت: رتبه اول صادرات را خودرو دارد، 10 درصد تجارت جهانی را صنعت خودرو به خود اختصاص داده است و رتبه اول درآمدزایی دولت‌ها در دنیا است.

مهندس تیموری در ادامه گفت: حرکت دنیا به سمت خودروهای الکتریکال است هرچه به سمت الکتریکال می‌رویم مواد اولیه از چدن به سمت آلومینیوم می‌رود و اینجاست که نقش دانشگاه‌ها پررنگ‌تر می‌شود، ما برای تولید مواد اولیه راهی به جز دانشگاه نداریم.

مدیرعامل سایپا از دگرگونی قریب الوقوع شرکت خودروسازی سایپا خبر داد و گفت: از سال بعد چهره سایپا تغییر خواهد کرد، تمام خودروها متحول خواهند شد، حتی لوگوی سایپا هم تغییر می‌کند، ما از سال بعد با 5 سال گارانتی ارائه خدمات داریم

تیموری در پایان افزود: از شما عزیزان سپاسگزارم و بعنوان نکته پایانی عرض می‌کنم که افتخار این را داریم که به دستور وزیر محترم آموزش عالی پروفسور زلفی گل اولین بورسیه گروه سایپا را با 4 دانشگاه برتر از جمله دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی به نتیجه برسانیم و مورد بعد قرارداد با سازمان‌ فنی حرفه‌ای می‌باشد که بتوانیم جذب پرسنل خطوط را از این طریق انجام بدهیم تا امروز ما 500 نفر از طریق سازمان فنی حرفه‌ای که تمام فارغ التحصیلان رشته الکترونیک و برق است را جذب کرده ایم، امیدواریم با این اتفاقی که در سایپا افتاده است از دانش شما عزیزان استفاده کنیم و صنعت را رشد بدهیم.

دکتر نیلی رئیس انجمن مواد و متالورژی ایران ضمن تقدیر از دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی بابت برگزاری دوازدهمین کنفرانس بین‌المللی مواد و متالورژی گفت: دانشگاه، صنعت، انجمن و کنفرانس، این چهار عنوان کنار یکدیگر جمع شده‌اند که اتفاقی را رقم بزنند، اصولا حکومت‌ها دنبال تامین رضایت و خوشبختی و رفاه مردم خود هستند و این را از طریق پیشرفت انجام میدهند که در کلمه دقیق‌تر توسعه قرار دارد، معمولا دولت‌ها دنبال پیشرفت هستند، تفاوت پیشرفت و توسعه در چیست؟

دکتر نیلی با اشاره به توسعه‌ی پر هزینه تهران و تمام کشور برای آیندگان و انتقاد از این روش که اسباب بیکاری، مهاجرت مردم، افزایش شدید آلودگی و تحلیل منابع آبی و زیست محیطی است، گفت: توسعه به لفظ پایدار اگر مزین شده باشد یعنی هزینه آن را آیندگان پرداخت نخواهند کرد.

وی گفت: اگر دنبال رضایت مردم هستید باید دنبال پیشرفت باشیم اما اگر دنبال تامین رضایت نسل‌ها هستیم باید به دنبال توسعه پایدار باشیم.

نیلی ادامه داد: دنیا به دنبال نهادهایی است که نقشه راهی تدوین کند که اسباب توسعه پایدار شود و عاملی باشد برای نظارت و هدایت سیاستمداران، یکی از این نهادها دانشگاه است، دانشگاه نقشه راه میدهد و نقاد است و در عین حال راه حل میدهد.

وی ضمن توضیح شرایط سخت خودروسازی‌های ایرانی بعنوان یک بنگاه اقتصادی، فعالیت ایشان را از نظر خود غیر قابل نقد دانست و گفت: صنعت تابع سیاست اقتصادی است، چرا که اکو سیستم اقتصاد کشور است که بنگاه‌ها را به سمت محصولات با کیفیت پایین و حتی سوداگری و ایجاد التهاب در بازار میبرد.

رئیس انجمن مواد و متالورژی ایران در مورد مهندسان فعال در صنعت گفت: همه این‌مهندسان فارغ‌التحصیلان همین دانشگاهها هستند و آرمان خواه هستند و به حقیقت دنبال توسعه پایدار کشور هستند، اما شرایط اقتصادی و اجتماعی افراد را مجاب میکند مطابق میل عمل نکنند.

نیلی در مورد جایگاه انجمن‌ها نیز گفت: انجمن‌ها فقط برای تشکیل کنفرانس راه‌اندازی نشده اند، بلکه نقش مهم دیگر ایشان این است که با دیدگاه نقاد و سازنده به شرایط کشور یاری میرسانند و مکانیزمی برای ایجاد ارتباط برای همه اقشار است.

ایشان حمایت واقعی از تشکیل انجمن‌ها را خواستار شد و گفت: همه طیف‌ها اعم از صنعت، دانشگاه، انجمن‌ها و... باید کنار یکدیگر باشند و هرکسی به دنبال منافع خود نباشد.

در پایان رئیس انجمن متالورژی و مواد ضمن آرزو برای توسعه پایدار کشور گفت: انجمن ما هر سال در این راستا فعال است و کنفرانس‌های موفقی را برگزار میکند، برگزاری چنین کنفرانس‌هایی بسیار سخت است، بنابراین مجددا از دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین‌ طوسی و تمام زحمتکشان این کنفرانس تشکر میکنم و امیدوارم این کنفرانس به اهداف خود دست پیدا کند.

نماینده فولاد مبارکه آقای دکتر پالیزدار هم ضمن توضیح شیوه‌های درآمدزایی و بازارهای سرمایه گذاری جهان، بازار اقتصادی صنعت ایران را تحلیل نمود.

 

دکتر خرسند نیز در ابتدای این مراسم گفت: مراسم افتتاحیه و اختتامیه دوازدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی مواد و متالورژی، روز سه شنبه و چهارشنبه مورخ 7 و 8 آذرماه 1402 در پردس ملاصدرا در حال برگزاری می باشد.

 

وی گفت: ارائه مقالات و پوستر های شرکت کنندگان به عنوان برنامه اصلی همایش آغاز شد. مجموع چکیده مقالات ارسالی 580 عدد، تعداد مقالاتی که برای ارائه حضوری پذیرفته شده اند 150 عدد به صورت شفاهی و پوستر ها 350 عدد می باشد.

در پایان هم جایزه دکتر وقار معرفی شد.

 
 
 
 
 
 
تاریخ:
1402/09/07
تعداد بازدید:
2443
امتیازدهی
میانگین امتیازها:3 تعداد کل امتیازها:6
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الكترونيكي شما
شماره تلفن
توضيحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
كد امنيت
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي ميباشد.